Před pořízením člunu bychom si měli ujasnit, k čemu jej budeme využívat, Zajímá nás nosnost podlážky a její odolnost vůči těžké obuvi, dostatek prostoru pro rybářské náčiní a pomůcky, uložení a výkon motoru a také jeho jízdní vlastnosti.
V zásadě se vyrábí dva druhy nafukovacích motorových člunů:
- Kategorie C pro plavbu na moři při pobřeží, do vzdálenosti tří čtvrtin námořní míle od břehu.
- Kategorie D pro plavbu vnitrozemskou na řekách a především na přehradách, jezerech a rybnících.
O tom, jaký člun si pořídit, rozhoduje nejen jeho kategorie, nýbrž typ podlahy:
Člun s nafukovacím dnem
Ty mohou být buď VIB nebo KIB. Typ KIB je s rovným nafukovacím dnem, pod nímž se ještě nafukuje kýlová vrstva. Tyto čluny se užívají zejména v létě pro menší zátěže, jsou vhodné i pro koupání a rybaření v plavkách, kdy se rybáři pohybují uvnitř člunu jen naboso, nebo s lehkou obuví.
Čluny VIB s V kýlem
U těchto typů je dno tvarováno včetně kýlu do jednoho výlisku. Výhodou je, že je tu více místa pro nohy, a že se věci nedostanou mezi podlážku a a plováky. Značná nevýhoda spočívá v tom, že pokud se prodře dno člunu, tím se proděraví i kýl a člun je zralý na výměnu. Kdežto u KIB člunů stačí jen vyměnit díl podlážky.
Čluny s lamelovou podlahou
Tyto rybářské čluny se využívají zpravidla pro ruční pohon dvěma vesly, nebo pro slabší motory. Nevýhodou je, že špatně vedou stopu na vodě, protože nemají kýl, navíc se uvnitř člunu hůř stojí. Na druhou stranu plavidlo jednoduše sbalíte, je lehké, a za výrazně nižší cenu.
Čluny s laminátovým dnem
Mají nejlepší jízdní vlastnosti, jsou ale neskladné a zabírají při skladování spoustu místa. Pokud budete volit tento typ člunu, měli byste se poohlédnout po teplem zatavených svařovaných dílech, např. značky Bush. Tento výrobce používá i špičkové PVC s velmi dlouhou životností. Bohužel je na trhu mnoho značkových člunů, jejichž díly se namísto svařování lepí, což snižuje jejich kvalitu i životnost.
Člun s pevným skládacím dnem a nafukovacím kýlem
Je nejčastěji využívaný – má velmi dobré jízdní vlastnosti, zvládá jízdu i se silným motorem, dá se po podlážce dobře chodit v botách, nehrozí prodření kýlu, ani poškození podlážky. Ta se vyrábí jako skládací díl buď z hliníkové konstrukce, nebo z vodostálé stabilní překližky. Podlaha je sice pevná, ale nevýhodou hliníku je diskomfort pro bosou nohu. V chladném období je pro plosku chodidla příliš studený a v létě naopak akumuluje teplo a chodidla se o něj mohou spálit.